Toiminta

Satakunnan Syöpäyhdistys on vuonna 1974 perustettu Satakunnan alueella toimiva järjestö. Olemme Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenjärjestö ja osa Syöpäjärjestöjä.

Työmme perustana ovat Syöpäjärjestöjen arvot:

• Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus
  • Totuudellisuus
  • Saavutettavuus
  • Luotettavuus
  • Yhteisöllisyys

Satakunnan Syöpäyhdistyksen toimisto ja sairaanhoitajien vastaanotto sijaitsee Porissa. Lisäksi sairaanhoitajamme pitävät vastaanottoa Raumalla, Huittisissa, Harjavallassa, Eurassa, Säkylässä, Kankaanpäässä ja Merikarvialla.

Satakunnassa toimii paikallisosastot Porissa, Raumalla ja Huittisissa. Paikallisosastot järjestävät tapahtumia, retkiä ja muuta  mukavaa toimintaa.  Tule mukaan toimintaan!

Kuka tahansa voi liittyä Satakunnan Syöpäyhdistyksen jäseneksi. Potilasjäsenenä voit hakea jäsenavustusta. Kannatusjäsenet ja yhteisöjäsenet puolestaan mahdollistavat toimintaamme.  Liity mukaan!

Satakunnan Syöpäyhdistyksen toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla, STEA:n avustuksilla, lahjoituksilla, testamenteilla ja keräyksillä. Alueen ihmisten ja yritysten tuki on toiminnallemme ensiarvoisen tärkeää.

Toimintakertomus 2016

Satakunnan Syöpäyhdistyksen esite syksy 2017

Satakunnan Syöpäyhdistys tekee tiivistä yhteistyötä alueen sairaaloiden, sairaanhoitopiirin ja terveyskeskusten kanssa. Palvelumme täydentävät julkisen sektorin tarjoamaa palvelua.

Satakunnan Syöpäyhdistyksen palvelut

Neuvonta syöpäpotilaille ja läheisille

Yhdistyksen sairaanhoitajat auttavat ja tukevat syöpäpotilaita ja heidän läheisiään. Sairaanhoitajamme antavat terveysneuvontaa ja opastavat syövän varhaisessa toteamisessa ja ennaltaehkäisyssä. Palveluihimme kuuluu myös periytyvyysneuvonta ja luomien tarkastukset. Rinnan kokopoiston tai säästävän leikkauksen läpikäyneet naiset saavat rintaproteesin yhdistyksestämme myös proteesien uusinnat.

Kuntoutus

Tarjoamme sairastuneille sopeutumisvalmennuskursseja, taideterapiaa, liike- ja tanssiterapiaa ja muuta tukea kuntoutumiseen.

Vertaistuki

Yhdistyksen omat koulutetut tukihenkilöt ovat tukena sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tukihenkilöt antavat vertaistukea ja auttavat sopeutumisessa  sairauden kanssa. Yhdistys järjestää myös vertaistukiryhmiä.

Paikallistoiminta

Järjestämme yhdessä paikallisosastojemme kanssa erilaisia tapahtumia, retkiä ja keräyksiä.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu ajankohtaista tietoa syövästä ja sen hoidosta.

Potilasoppaat

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää potilasoppaita eri aiheista. Oppaiden avulla tuetaan syöpäpotilaita ja heidän läheisiään tarjoamalla asiallista ja ymmärrettävää tietoa. Osa oppaista käsittelee jotain tiettyä syöpää, osa keskittyy syövän ja sen hoidon aiheuttamiin erityiskysymyksiin.

Tutustu potilasoppaisiin