Potilaiden ja läheisten tuki

Henkilökunnaltamme saat ohjausta, neuvontaa, tietoa syövästä ja tukea vaikealla hetkellä. Ota yhteyttä olitpa sitten sairastunut, läheinen tai kuka tahansa, jota syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat.

Syövän kanssa kamppailevien ihmisten selviytymistä voidaan tukea erilaisilla hoidoilla, luotettavalla ja ajankohtaisella tiedolla syövästä sekä kuntoutuksella ja neuvonnalla. Monet potilaat, joita ei voida parantaa pysyvästi, elävät parantuneiden hoitomahdollisuuksien ansiosta pitkään.

Syöpäyhdistyksessä työskentelee syöpään erikoistuneita sairaanhoitajia, joiden kanssa voit keskustella luottamuksellisesti, sinun ehdoillasi.

Saat

• tietoa syövästä ja eri hoitovaihtoehdoista
  • psykososiaalista tukea
  • ohjeita syövän ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen toteamiseen
  • tietoa kuntoutuskursseista
  • tietoa palveluistamme
  • rintaproteesien välitystä osapoisto- ja koko rinnan poistoleikatuille

Sairaanhoitajamme pitävät vastaanottoa eri paikkakunnilla seuraavasti:

• Pori: maanantaista perjantaihin
  • Rauma: kaksi kertaa kuukaudessa
  • Harjavalta: kerran kuukaudessa
  • Huittinen: maanantaisin
  • Eura: kaksi kertaa kuukaudessa
  • Säkylä: kerran kuukaudessa
  • Kankaanpää: kaksi kertaa kuukaudessa

Tule vastaanotollemme tai pyydä sairaanhoitaja kotikäynnille. Palvelut ovat maksuttomia.

Aika kaikkiin vastaanottoihin ja kotikäynneille varataan Porin toimistosta

toimisto(at)satakunnansyopayhdistys.fi

Avoinna ma-pe klo 9-15 tai muuna sovittuna aikana.

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta? Tutustu vertaistukitoimintaamme ja vertaistukiryhmiimme.

Toimintaperiaatteet

• Sairaanhoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Toiminta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Toiminnassa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Toiminta ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei sairaanhoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Satakunnan Syöpäyhdistyksen koko henkilökuntaa sitoo vaitiolovelvollisuus.

Lapset puheeksi -keskustelu

Satakunnan Syöpäyhdistys tarjoaa sinulle mahdollisuuden osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia. Lapset puheeksi -keskustelua tarjotaan tueksi perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämänvaiheessa. Keskustelu on maksuton. Voit varata ajan keskusteluun toimistostamme.

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvonta auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku