Taideterapia

Taideterapiassa tavoitteena on tukea syöpää sairastaneiden ja läheisten kuntoutumista vahvistamalla mielen ja kehon yhteyttä. Syövän herättämiä tunteita käsitellään keskustelun lisäksi kuvallisen ilmaisun kautta. Itseilmaisuun virittäydytään aisteja, tunteita ja ajatuksia herättelevillä harjoitteilla. Ajatuksena on, että kuntoutumisen voimavarat löytyvät jokaisesta itsestään.

Vertaisryhmässä jaetaan tietoa ja kokemuksia. Tavoitteena onkin, että koko terapiaprosessi teoksineen on kaikille ryhmäterapiassa mukana oleville kokemuksena voimauttava ja uusia näkökulmia avaava. Ryhmään kuuluminen luo mahdollisuuden kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Kuvien kautta kipeitäkin tunteita voidaan käsitellä yksityisesti symbolitasolla. Kuvan kanssa voi keskustella, kuvaan voi palata uudelleen ja kuvaan voi tehdä muutoksia prosessin edetessä. Taideterapiassa löydetään luovan toiminnan avulla keinoja sopeutua uuteen normaaliin elämään ilman syöpää tai syövästä huolimatta!

Taideterapiaa myös lapsille ja perheille!
Tiesitkö, että Satakunnan Syöpäyhdistys tarjoaa taideterapiaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän perheilleen? Voit tulla koko perheen voimin taideterapeutin vastaanotolle Poriin, Raumalle tai Huittisiin. Taideterapeutin voit pyytää kotiisi neuvontahoitajan kanssa koko Satakunnan alueella. Taideterapia on maksutonta ja vastaanottoajat suunnitellaan yhdessä perheelle sopiviksi. Taideterapeutin voit pyytää myös Tyksiin, jos se perheellenne parhaiten sopii.

Taideterapiaryhmiä ohjaa ryhmätaideterapeutti Tommi Ojala. (044 7347500)

Taideterapia-esite (pdf)

Katso ryhmien kokoontumisajat kalenterista.