Kuntoutuskurssit

Me Satakunnan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Järjestämme yhdessä Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEAn) ja Kelan kanssa kuntoutuskursseja ja muuta kuntouttavaa toimintaa.

Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit syksyllä 2024 Porissa

Voimaa taiteesta viikonloppukurssi syöpäkuntoutujille ja läheisille Porissa Satakunnan Syöpäyhdistyksen tiloissa. 11.-13.10.2024. (STEA)

Kurssilla liikutaan kaupunkipuistoissa ja tehdään taidetta sisätiloissa. Saat vertaistukea samassa tilanteessa olevien kanssa ja uusia keinoja arjessa jaksamiseen.

Ryhmää ohjaavat: Sairaanhoitaja Sirpa Vanhala ja ryhmätaideterapeutti Tommi Ojala

Perjantai 11.10. klo 17-20

• Kokoontuminen yhdistyksen tiloissa
  • Ulkoilua kaupunkiympäristössä (Kirkkopuisto)

Lauantai 12.10. klo 10-15

• Kokoontuminen yhdistyksen tiloissa
  • Ulkoilua kaupunkiympäristössä
  • Lounas

Sunnuntai 13.10. klo 10-15

• Kokoontuminen
  • Ulkoilua kaupunkiympäristössä
  • Sairaanhoitajan osuus: ”Terveyttä arkeen”
  • Lounas
  • Taidetyöskentelyä sisätiloissa

Lisätiedot: Tommi Ojala, puhelin 044 734 7500 tai tommi.ojala@satakunnansyopayhdistys.fi

Kaikki kurssit ovat maksuttomia osallistujille!

Huom! Kurssille haetaan hakulomakkeella, jonka saat ottamalla yhteyttä Satakunnan Syöpäyhdistykseen tai tästä .  Hakemuksen voit palauttaa postitse tai sähköpostilla toimisto@satakunnansyopayhdistys.fi

Vuosi 2025

Vertaistuesta voimaa suruun -kurssi läheisensä syöpään menettäneille Porissa 25.-27.4.2025 Noormarkun Ruukissa.

Tervetuloa nauttimaan upeasta ruukkimiljööstä, Alvar Aallon sisustuksesta, taiteesta ja herkullisesta Rotisseurs-tasoisesta ruuasta!

Perjantai 25.4.

08.00 Aamiainen Klubilla

09.00-11.00 Vainiolassa yhteinen koontikeskustelu

11.00 Lähtökahvit Klubilla

HAKEMUKSET (Kysy toimistosta keväällä 2025)

Liikunta

Tule mukaan liikkumaan ja voimaantumaan!
Liikuntaa ja vertaistukea syksyisessä luonnossa -kurssi Porissa 2.10 – 13.11.2024. Kurssilla liikumme Porin kaupunkiympäristön luonto- ja ulkoilukohteissa. Luonnossa liikkumisen ohella jaamme vertaistukea ja rentoudumme asiantuntijan ohjauksessa.

Kurssi kannustaa ulkoilemaan luonnossa omien voimavarojen mukaisesti sekä ylläpitämään liikkuvuutta arjessa. Lisäksi saat asiantuntijoiden ohjeita ja neuvoja jaksamiseen.
Osallistujalla tulee olla fyysiset valmiudet kävellä maastossa.
Sateen sattuessa nautimme liikuntahetkistä ja tapaamisista sisätiloissa.

• Kurssi kokoontuu loka-marraskuussa keskiviikkoisin klo 17-19 yhteensä neljä kertaa: 2.10., 9.10., 16.10. ja 13.11.
  • Ohjaajina toimivat Satakunnan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat Päivi Horppu ja Sirpa Vanhala
  • Kurssi on tarkoitettu syöpää sairastaville tai syövän sairastaneille
  • Mukana myös tanssi- ja liiketerapeutti Kaisa Selin
  • Ilmoittaudu mukaan täyttämällä sähköinen lomake tästä

Hyvinvointia liikunnasta -etäliikuntatuokiot 9.9.-22.11.2024

Liikunta edistää syövästä kuntoutumista ja nopeuttaa hoidoista toipumista. Se vähentää hoitojen haittoja ja lisää arjen hyvinvointia. Osallistu maksuttomiin ja ohjattuihin etäliikuntatuokioihin!

9.9.–22.11.2024

Maanantaisin

• Lempeä aamujooga maanantaisin Zoomissa klo 9.15–10.00. Osallistu tästä.
    Rauhallinen mutta kehoa virkistävä tunti sinulle, joka haluat aloittaa viikkosi antaen kehollesi lempeää liikettä. Tunnilla tehdään kevyitä ja helppoja liikkeitä kehoa avaten. Lopuksi pysähdytään loppurentoutukseen. Voit toteuttaa tunnin sinulle sopivalla alustalla tai halutessasi soveltaa liikkeitä tuolilla istuen.
    Tunnit ohjaa tanssi-liiketerapeutti ja joogaopettaja Kaisa Selin.
  • Lymfajumppa maanantaisin Teamsissä klo 17.00–17.30. Osallistu tästä.
    Lymfajumpan tarkoituksena on aktivoida kehon imunestekiertoa lempein, toistuvin liikkein. Tunnilla painotetaan vaihdellen ylä- ja alavartaloa, ja kaikki liikkeet on mahdollista toteuttaa kehonpainolla joko istuen tai seisten. Syvän imusuoniston aktivoimiseksi myös hengityksen tehostaminen erilaisin harjoittein on erityisen tärkeää. Lymfajumppa sopii erityisesti sinulle, jolla on syöpähoitojen tai leikkaushoidon myötä aiheutuneesta imunestekierron häiriöstä johtuvaa lymfaturvotusta. Lymfajumppaa ohjaa fysioterapeutti ja lymfaterapeutti Lotta Tuppuri.

Tiistaisin

• Tanssillinen tunti tiistaisin Zoomissa klo 18.00–18.45. Osallistu tästä.
    Tervetuloa nauttimaan hyvästä olosta tanssin ja musiikin avulla. Tunnilla tehdään alkulämmittely sekä helppoja, kehoa avaavia ja liikuttavia tanssisarjoja. Vaikutteita otetaan eri tanssilajeista, mm. nykytanssin ja reggaetonin maailmasta. Voit tehdä tunnin liikkeet juuri sinulle sopivalta tuntuvalla tavalla, laajemmalla liikkeellä tai tuolilla istuen.
    Tunnit ohjaa tanssi-liiketerapeutti ja joogaopettaja Kaisa Selin.
  • FasciaMethod tiistaisin Teamsissä klo 19.00–19.45. Osallistu tästä.
    FasciaMethod-kehonhuoltotunti on matalan kynnyksen tunti, johon on kaiken kuntoisten liikkujien on helppo osallistua. Tarvitset tunnille mukaan vain jumppamaton ja vesipullon. FasciaMethod-tunnilla tehdään koko keholle kuntouttavasta näkökulmasta liikkuvuusharjoitteita, kehonhallinnanharjoitteita ja tasapainoharjoitteita, sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille. Liikkeitä voi soveltaa tarpeen mukaan tuolilla istuen tai seinään tukeutuen. Tunnit ohjaa fysioterapeutti, lymfaterapeutti ja osteopaatti Minna Karvinen. Tuntia ei ole 15.10.

Keskiviikkoisin

• Lihaskuntoa vahvistava tunti keskiviikkoisin Teamsissä klo 17.00–17.45. Osallistu tästä.
    Lihaskuntoa vahvistavilla tunneilla keskitytään monipuolisesti eri lihasryhmien harjoittamiseen. Ohjatut harjoittelut alkavat lämmittelyllä, jossa hyödynnetään keppiä (mopinvarsi, kävelysauva tai muu vastaava käy hyvin), jonka jälkeen siirrytään voimaharjoitteluosuuteen. Voimaharjoittelussa voit varata lähellesi tuolin, jumppamaton ja jonkinlaisen painon (käsipaino, kahvakuula, vedellä täytetty pullo tms.). Liikkeistä opastetaan aina erilaisia versioita, joista voit valita kuntotasosi mukaan itsellesi sopivan. Tuntien suunnittelusta vastaa syöpää sairastavien ohjaamiseen perehtynyt fysioterapeutti. Tuntia ei ole 16.10.
  • Rentoutus
    Syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarkoitetussa etärentoutuksessa ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, kliininen hypnoterapeutti ja rentoutusvalmentaja Mervi Kaartoaho ohjaa lempeän rentoutusharjoituksen, joka rauhoittaa kehoa ja mieltä.

• Jooga keskiviikkoisin Teamsissä klo 18.30–19.45.
    Keskeistä ovat hengitys, hellittäminen ja rentoutuminen, oman kehon kuuntelu ja mielen hiljentäminen. Sanna Kullbergin ohjaama jooga on lempeää ja sopii hyvin aloittelijoille. Tarvikkeet: Halutessasi tyyny ja viltti loppurentoutusta varten.
    Ilmoittaudu tästä .

Torstaisin

• Pilates torstaisin Zoomissa klo 18.00–19.00. Ilmoittaudu tällä lomakkeella.
    Tuokio sisältää alkulämmittelyn, dynaamisia venytyksiä, tasapainoharjoituksia, yinjooga-venytyksiä ja lihaksia vahvistavia toiminnallisia liikkeitä. Tuntien tavoite on nostaa ja tasapainottaa kehon ja mielen energiatasoja. Tunnin jälkeen koet itsesi virkeämmäksi ja elastisemmaksi. Tunnit ohjaa Pilates-ohjaaja Ritva Kuha.

Saavuthan paikalle Teams- ja Zoom-tuokioon noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden. Tutustu tarvittaessa alla oleviin ohjeisiin.
Avaa Teams-ohje (pdf)
Avaa Zoom-ohje (pdf)

Tallenteet – liiku ohjatusti milloin vain

Lihaskunto- ja rentoutustallenteita Lounais-Suomen syöpäyhdistyksen YouTube-kanavalla
Lihasvoimaharjoitukset on toteutettu yhteistyössä Turun AMK:n opiskelijoiden kanssa.

Svenskspråkiga motionspass finns till ditt förfogande på nätet på BotniaCancer YouTube-kanal. Motionspassen har olika teman, bland annat Core, rörlighet och yoga. Motionspassen lämpar sig för cancerpatienter i vårdens olika skeden.

Palvelun tarjoavat Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Satakunnan Syöpäyhdistys, Pohjanmaan Syöpäyhdistys, Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Kymenlaakson Syöpäyhdistys, Rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ja Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistys ry.

Lisätietoa Etäliikunta – Kaikki syövästä (kaikkisyovasta.fi)

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Hakemuksen liitteeksi lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. https://www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit

Kursseille voit hakea, kun sairastumisesta on kulunut noin yksi vuosi. Kurssit ovat kurssilaisille maksuttomia.

Lisätietoja toimistosta tai sairaalan sosiaalityöntekijältä.

Mitä sopeutumisvalmennus on?

STEA:n kurssien hakemukset toimitetaan järjestävän syöpäyhdistyksen toimistoon.