Rintojen tarkkailu

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Varhain todetun rintasyövän hoitotulokset ovat Suomessa erittäin hyvät. Satakunnan Syöpäyhdistyksestä saat neuvoja rintojen tutkimiseen.

Rinnat eivät ole mikään erillinen saareke elimistössä, joten niiden hyvinvointiin vaikuttavat myös monet elimistössä yleisesti tapahtuvat asiat. Rintojen koko, muoto ja kiinteys vaihtelevat iän myötä, mutta myös kuukautisten, raskauden ja imetyksen aikana. Rinnoissa ilmenevien poikkeavien muutosten ja oireiden havaitseminen on helpompaa, jos niitä tutkii säännöllisesti.

Muutokset ja oireet

Suurin osa rinnoissa esiintyvistä muutoksista on hyvänlaatuisia yleis- tai paikallismuutoksia. Jos itse havaitset tai joku muu havaitsee jonkun seuraavista muutoksista, kannattaa joka tapauksessa hakeutua lääkäriin:

• aristamaton tai kivulias kyhmy tai turvotus rinnassa
  • nännin tai rinnan muodon, koon tai värin muutos
  • pitkään jatkuva tai toistuva kipu tai pistely rinnassa
  • kuoppa, ihon vetäytymä, haavauma rinnassa tai nännissä
  • nännipihan ihottuma
  • kirkas tai verinen erite nännistä.

Osa näistä oireista voi esiintyä myös kainalon alueella.

Suurin osa naisista havaitsee rinnoissa tapahtuvat muutokset itse. Säännöllisellä lääkärin tai terveydenhoitajan tekemällä tutkimuksella ja tarpeen vaatiessa tehtävän mammografiatutkimuksen avulla voidaan hoitoa vaativat muutokset löytää varhaisvaiheessa, jolloin hoitotulokset ovat paremmat.

On kuitenkin hyvä huomata, että rintojen omatoimisella tutkimisella alkavaa rintasyöpää ei pysty löytämään niin varhaisessa vaiheessa, että siitä olisi hyötyä ennusteen kannalta.

Rinnat kannattaa tutkituttaa terveydenhuollon ammattilaisella. Satakunnan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat ovat terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voivat tutkia rintasi. Tämä tutkiminen ei korvaa rintojen omatarkkailua.

Terveydenhuollon ammattilainen aloittaa tutkimuksen katsomalla rintojen koon ja muotojen symmetrisyyden sekä ihon tai rakenteiden muutokset. Molemmat rinnat ja kainalot käydään järjestelmällisesti läpi tunnustelemalla siten, että käytetään molempia käsiä.

Terveydenhuollon ammattilaisen tekemän tutkimuksen ensisijainen ero itse tehtyyn tunnusteluun verrattuna on se, että ammattilainen tietää, millaiset ovat rinnan normaalit rakenteet.

Muistathan, että rintojen omatarkkailu ei korvaa rintasyövän seulontaa, jota Suomessa järjestävät kunnat. Mammografiatutkimukseen kutsutaan 50–69-vuotiaat naiset, kahden vuoden välein. Järjestettyyn seulontaan kannattaa aina osallistua.

Lue lisää rintasyövästä

Sairaanhoitajamme opastavat sinua rintojen omatarkkailussa. Ota yhteyttä meihin. Ajanvaraus Syöpäyhdistyksen toimistosta puhelin 02 6305 750.