Periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Jos sinua askarruttaa syövän perinnöllisyys, ota yhteyttä Satakunnan Syöpäyhdistykseen.

Syöpäjärjestöissä periytyvyysneuvontaa antavat siihen koulutetut sairaanhoitajat. Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Olennaista ovat tiedot neljästä sukupolvesta;  itse asiakkaasta, hänen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, asiakkaan omista lapsista sekä sisaruksista, sedistä, enoista ja tädeistä. Tärkeää on myös selvittää, mitä syöpää suvussa on esiintynyt ja minkä ikäisenä sukulaiset ovat syöpään sairastuneet.

Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun sekä neuvontakeskustelun perusteella asiakkaalle piirretään sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen perinnöllisen syövän riskiä.

Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä

Aika periytyvyysneuvontaan varataan Syöpäyhdistyksen toimistosta, puh.02 6305 750

Rekisteriseloste periytyvyysneuvonta