Vertaistuki

Syöpään sairastunut ja hänen läheisensä tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen. Välillä kuunteleva korva ja myötätunto voivat olla kaikkein isoin apu. Satakunnan Syöpäyhdistys välittää vertaistukijoita ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia.

Sekä sairastunut että hänen läheisensä voivat tarvita apua ja rohkaisua ulkopuolisilta. Tällöin vertaistukijan läsnäolo auttaa.

Vertaistukijat ovat vaitiololupauksen antaneita ja tehtävään koulutettuja vapaaehtoisiamme. Vertaistukija on ihminen ihmiselle. Hän ei ole lääketieteen asiantuntija tai hoitaja.

Haluaisitko itsellesi vertaistukijan? Ota yhteyttä meihin tai täytä lomake

Vertaistukija

Vertaistukija on itse sairastanut syövän tai hän on sairastuneen läheinen. Hän voi antaa toivoa siitä, että elämä jatkuu syövästä huolimatta. Hänellä on omakohtaista kokemusta vakavasta sairaudesta.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Vertaistukijamme eivät ole syövänhoidon ammattilaisia, vaan heidän kykynsä auttaa perustuu omiin kokemuksiin.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Vertaistukijat eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Vertaistukijat voivat tulla myös kotiin. Kotihoidon tukihenkilöpalvelu toteutetaan potilaan pyynnöstä ja suostumuksella sairauden eri vaiheissa. Ensisijalla ovat potilaat, joiden sairaus on uusiutunut.

Haluaisitko itsellesi vertaistukijan? Ota yhteyttä meihin soittamalla numeroon 044 7347500 tai täytä lomake

Vertaistukiryhmät

Vertaistukea saa myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, tukiryhmiä ja kursseja. Vertaistukiryhmissämme voit keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ryhmiä ohjaa koulutettu vertaisohjaaja.

Tiedustelut

Kaikki vertaistukijamme ovat saaneet koulutuksen tehtäväänsä ja toimivat yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaan. Satakunnan Syöpäyhdistys on sitoutunut kehittämään tukihenkilötoimintaa ja kouluttaa vapaaehtoisia säännöllisesti.

Haluaisitko itsellesi vertaistukijan? Ota yhteyttä meihin tai täytä lomake

Haluaisitko ryhtyä vertaistukijaksi? Ota yhteyttä; Tommi Ojala 044 734 7500

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Potilasverkostot: Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Olemme myös mukana olkatoiminta.fi Toivo -vertaistukisovelluksessa.