Vertaistuki

Syöpään sairastunut ja hänen läheisensä tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen. Välillä kuunteleva korva ja myötätunto voivat olla kaikkein isoin apu. Satakunnan Syöpäyhdistys välittää tukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia.

Sekä sairastunut että hänen läheisensä voivat tarvita apua ja rohkaisua ulkopuolisilta. Tällöin tukihenkilön läsnäolo auttaa.

Tukihenkilöt ovat vaitiololupauksen antaneita ja tehtävään koulutettuja vapaaehtoisiamme. Tukihenkilö on ihminen ihmiselle. Hän ei ole lääketieteen asiantuntija tai hoitaja.

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilö on itse sairastanut syövän tai hän on sairastuneen läheinen. Hän voi antaa toivoa siitä, että elämä jatkuu syövästä huolimatta. Hänellä on omakohtaista kokemusta vakavasta sairaudesta.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilömme eivät ole syövänhoidon ammattilaisia, vaan heidän kykynsä auttaa perustuu omiin kokemuksiin.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Vertaistukihenkilöt voivat tulla myös kotiin. Kotihoidon tukihenkilöpalvelu toteutetaan potilaan pyynnöstä ja suostumuksella sairauden eri vaiheissa. Ensisijalla ovat potilaat, joiden sairaus on uusiutunut.

Kummi-tukihenkilö

Kummi-tukihenkilömme auttavat perheitä, joissa joko vanhempi tai lapsi on sairastunut syöpään. Kummi-tukihenkilöt tarjoavat kriisissä olevan perheen lapsille aikaa, virikkeitä ja läsnäoloa silloin, kun vanhempien voimavarat ovat koetuksella. Välitämme kummi-tukihenkilöitä ajankohtaisen tukihenkilötilanteen mukaan.

Arjen ystävä

Arjen ystävä auttaa ja tukee syövän hoitojen aikana. Voit pyytää Arjen ystävää mukaasi lenkkipolulle, lääkärissä käyntiin, teatteriin, kauppaan jne. Satakunnan Syöpäyhdistyksellä on tällä hetkellä kaksi koulutettua arjen ystävää, ja välitämme arjen ystäviä ajankohtaisen tukihenkilötilanteen mukaan.

Tukihenkilöiden päivystykset

Tukihenkilömme päivystävät Huittisissa maanantaisin klo 10–12, Lauttakylänkatu 4, murkinakahvien yhteydessä. Muina aikoina yhteydenotot Satakunnan Syöpäyhdistykseen arkisin klo 9−15, puh. 02 630 5750.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukea saa myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, tukiryhmiä ja kursseja. Vertaistukiryhmissämme voit keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Tule rohkeasti mukaan!

Tiedustelut

Kaikki tukihenkilömme ovat saaneet koulutuksen tehtäväänsä ja toimivat yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaan. Satakunnan Syöpäyhdistys on sitoutunut kehittämään tukihenkilötoimintaa ja kouluttaa vapaaehtoisia säännöllisesti.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön? Ota yhteyttä meihin tai täytä lomake.

Haluaisitko ryhtyä tukihenkilöksi? Ota yhteyttä toiminnanjohtaja Marja-Liisa Ala-Luopaan puh. 044 5023900.

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Potilasverkostot: Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.