Koronavirusohjeistus Satakunnan Syöpäyhdistyksen toimintaan osallistuville

Hyvä Satakunnan Syöpäyhdistys r.y.:n toimintaan osallistuva!

Koronavirus vaikuttaa Syöpäjärjestöjen toimintaan

Tiedote. Julkaistu: 13.03.2020, 11:16
Syöpäjärjestöt

Syöpäjärjestöissä on runsaasti toimintaa, joka perustuu ihmisten kohtaamiseen ja kasvokkaistapaamisiin: kursseja, luentotilaisuuksia, kerhojen ja osastojen toimintaa sekä muita tapaamisia. Tässä pandemian vaiheessa Syöpäjärjestöt linjaa, että nämä tapahtumat ja tapaamiset perutaan toistaiseksi.

Kasvokkain tapahtuvaa kurssi-, vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa ei toistaiseksi järjestetä lainkaan. Syöpäjärjestöjen vapaaehtoisia kehotetaan noudattamaan ohjeistusta. Lisätietoa ohjeistuksesta tarjoavat kaikki Syöpäjärjestöihin kuuluvat alueelliset syöpäyhdistykset ja valtakunnalliset potilasjärjestöt.

Syöpäjärjestöt haluaa omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Kasvokkaistapaamisia ja kokoontumisia rajoittamalla voidaan todennäköisesti jonkin verran vähentää riskiryhmään kuuluvien virustartuntoja.

Syöpäjärjestöjen henkilökunnan tavoittaa toistaiseksi pääasiassa puhelimitse tai sähköpostilla. Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme lisää, jos Syöpäjärjestöjä koskevat ohjeet olennaisesti muuttuvat. Ajankohtaisin tieto Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Voit varata puhelinkeskusteluajan Satakunnan Syöpäyhdistyksen numerosta: 02 6305 750. Toimiston numerossa vastataan arkisin klo 9-15.

Luomitarkastukset ja proteesivälitys on keskeytetty toistaiseksi.

Tiedotamme mahdollisista muutoksista, mikäli ohjeet oleellisesti muuttuvat.

1. Jos vierailet Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) nimeämillä epidemia-alueilla (tällä hetkellä Manner-Kiina, Iran, Etelä-Korea, Italia, Tirolin alueen hiihtokeskukset Itävällassa sekä Saksassa Nordrhein-Westfalenin osavaltio) tai olet ollut kontaktissa sairastuneiden tai altistuneiden kanssa, pidättäydy osallistumasta yhdistyksen ja sen paikallisosastojen ja -kerhojen toimintaan liittyviin tapaamisiin 14 vuorokauden ajan kotiutumisestasi tai altistuksesta. Huomioithan, että lyhytaikainenkin oleskelu riskialueiden lentokentillä rinnastetaan matkustamiseen alueella. Riskialueet saattavat muuttua, noudatamme THL:n määritelmää.

2. Jos sinulla on flunssaoireita, pidättäydy osallistumasta yhdistyksen ja sen paikallisosastojen ja -kerhojen toimintaan – huolimatta siitä, oletko oleillut riskialueilla tai oletko tietoinen mahdollisesta altistuksesta koronavirukselle.

3. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Suosittelemme Sinua pesemään kätesi toimitiloihimme saapuessasi.

Muuta huomioitavaa

Mikäli epäilet altistumista koronavirukselle, ole välittömästi yhteydessä paikkakuntasi terveydenhuoltoon esimerkiksi puhelimitse tai chatin kautta. Älä mene paikan päälle.

Seuraa viranomaisohjeistusta. Suomessa viranomaisohjeistuksesta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Ulkoministeriö vastaa matkustusohjeista ja maakohtaisista matkustustiedotteista.